سوئي‌شرت كلاه سر خود
ميزان پارچه دومتر: دو متر (بهتر است از پارچه‌هاي دو رو استفاده شود)
الگو و برش: مي‌توان اين يقه را روي انواع بالاتنه پياده كرد.
از الگوي پايه با گشادي دلخواه استفاده مي‌كنيم با اين تفاوت كه در الگوي پشت و جلو، روي خط عرضي يقه، cm8 وارد شده و يقه را رسم مي‌كنيم. اگر خواستيم از دكمه استفاده كنيم، cm3 و اگر خواستيم از زيپ استفاده كنيم، cm1 به وسط جلو اضافه مي‌كنيم. از تقاطع خط دكمه و خط عرضي يقه (گوشه شانه) cm35 بالا مي‌رويم (براي سايز بالاي ۴۶، اين اندازه به cm 45 هم مي‌رسد). از اين نقطه، ۲۵ تا ۳۵ سانتي‌متر داخل شده و يك مستطيل رسم مي‌كنيم.شما علاقه مندان به مجموعه اموزش خياطي سيما عمراني مي توانيد جهت تهيه اين مجموعه از طريق سايت ما اقدام نماييد.
*بطور كلي براي بلندي كلاه، يك خط‌كش بالاي سر و يك خط كش روي شانه گذاشته و بلندي سر را اندازه مي زنيم. اين ميزان را براي افراد بزرگسال بعلاوه ۱۰، براي نوجوان بعلاوه۷ و براي خرد سال بعلاوه ۵ مي‌كنيم.


براي گردي پشت كلاه، از زاويه سمت چپ بالا، cm10 وارد شده، از همين زاويه cm10 پايين مي‌آييم و پشت كلاه را گرد مي‌كنيم. براي بهتر فرم گرفتن پشت كلاه، از زاويه سمت چپ پائين، cm2 وارد شده و به cm10 بالا وصل مي‌كنيم. از پايين روي همين خط، cm5/1 بالا رفته و بصورت حالت‌دار به گوشه گردن وصل مي‌كنيم (شكل۱) هنگام برش بايد دقت شود كه اين زاويه را چرت بزنيم.علاقه مندان به خياطي مي توانند جهت تكميل دوره هاي آموزشي خود از كتاب آموزش خياطي خانم عمراني استفاده نمايند.
دوخت: ابتدا درز وسط و گردي پشت كلاه را مي‌دوزيم. ميتوان به جاي اين دوخت، از زيپ دوزي هم استفاده كرد بطوري كه cm8 انتهاي كلاه را بدوزيم و به مابقي آن زيپ وصل كنيم تا زماني كه كلاه پشت شانه‌ها قرار مي‌گيرد زيپ را باز كنيم تا صاف پشت شانه‌ها قرار بگيرد.
پشت و جلوي لباس را رويهم گذاشته (روي پارچه به روي پارچه) و سرشانه‌ها را بهم وصل مي‌كنيم.
حال بايد كلاه را به پشت يقه وصل كنيم. وسط كلاه را به وسط پشت يقه گذاشته، اگر پشت كلاه بزرگتر بوده مي‌توان از كمي خرد و يا دو پيلي كوچك استفاده كرد. در نهايت خطوط پهلو را بهم مي‌دوزيم.
نكته: مي‌توان براي دوخت وسط كلاه و پشت كلاه از دوخت خوابيده استفاده كرد، بطوري كه زاپاس يك طرف را كم مي‌كنيم تا در حدmm3-2 باقي بماند. زاپاس طرف ديگر را سر دوز كرده و روي زاپاس كم شده مي‌خوابانيم و يك دوخت از روي آن ميرويم. اگر پارچه ضخيم نبود، مي‌توان زاپاس طرف ديگر را به داخل تا كرده و يك دوخت از روي آن برويم و يا از نوار اريب استفاده كنيم.

 

آموزش خياطي خانم عمراني در برنامه خانواده